KATALOG NOTLARI
Portakal Sanat ve Kültür Evi 2002 Kış Müzayedesi 22 Aralık 2002 Müzayede Kat. No: 246/A’a yer almıştır.
Batılının görmek istediği Doğu’yu ters yüz ediyor Osman Hamdi. 1867 tarihli bu küçük ölçülerdeki başyapıt, sadece Türk resminde figür uygulamasının doğum anındaki konu seçimine işaret etmekle kalmıyor, bir ustanın ilk gençlik yıllarındaki kabiliyetli fırça sürüşünü de ortaya seriyor. Sepetinden çıkardığı azığını usul usul yiyen bu figür, bağdaş kurmuş haliyle gerçekten de takındığı poza uygun bir vücut düzenlenişine sahip. Gövdesi, kol ve bacakları arasındaki uyum, vücudunun bağdaş kurarken aldığı şekil, ışık gölgeli alanların bu duruşa yaptığı katkı dikkat çekici. Doğanın ışığı ve dokusuyla uyum içinde gündelik bir ihtiyacın karşılandığı bu eyleme konu alan figür olağanüstü bir gözlemin ürünü. Sakalından, duvar dibinde beliren gölgesine, ön bölümdeki ışıklı yeşil alandan gerilere uzanan mavimsi siyah boşluğa kadar küçücük bir resme sığdırılabilecek tüm özellikleri hassas bir ustalıkla bünyesinde toplayan bir resim bu.
Prof. Dr. SEMRA GERMANER
Osman Hamdi Bey’in kırlık bir alanda oturmuş dinlenen ve bu arada önündeki sepette bulunan azığını yiyen bir yolcuyu anlatan resmi sanatçının ilk dönemlerine ait ender çalışmalardan biri olması açısından önemlidir. Paris’te öğrenci iken yaptığı resimlerden olan tablo 1867 tarihli olup bir dostuna ithaf edilmiştir. 1867 yılı Osman Hamdi’nin profesyonelliğe adım attığı yıldır. Aynı yıl Paris’te açılan ve Sultan Abdülaziz tarafından ziyaret edilen 1867 Paris Uluslararası Sergisi’nin Güzel Sanatlara ayrılan bölümünde Hamdi Bey’in “Çingenelerin Molası”, “Pusuda Zeybek” ve “Zeybeğin Ölümü” adlı üç yapıtı yer almıştır. Renklerin egemen olduğu ve ressamın yaşantıyı bütün doğallığı içinde anlattığı bu yalın tablo da aynı döneme aittir.