KATALOG NOTLARI
Cumhuriyetin aydınlanmacı kuşağına ait bir sanatçı Turgut Zaim. Doğu ile Batı arasında sıkışmış bu coğrafyada, modern bir resim yapmak için yerel konular ile batılı formları sentezlemek gerektiğini düşünen, araştıran bu ilk kuşağın en ilginç ressamlarından biri. Hem sözlü bir geleneği hem de kültürel ve tarihsel bir birikimi yeni bir anlayışla sunmanın yollarını Orta Anadolu’nun kırsal kesiminde keşfeder Zaim. Minyatür sanatının perspektifsel düzenini erken dönem resimlerinin alt yapısına bir kaynak olarak görür. Saraydan Kız Kaçırma Operası’nı tipik doğulu giysileri içerisinde minik figürlerle canlandırır, keçisinden süt sağan Yörük kadınını yandan görünüşüyle bir minyatür kahramanına benzetir. Anadolu’nun gündelik yaşantısına sinen her ayrıntıyı, bu resimde de olduğu gibi bir gölge oyununu ve onun etrafında yaşanan heyecanı resmine yansıtır. Yüzyıllardır bu topraklarda sahnelenen kültürel bir eylemin getirdiği sosyal bağa işaret eder. Işık gölge tiyatrosundan süzülen keskin gölgelere grotesk bir hava katar, perdeyi görmek için boyunlarını uzatan küçük delikanlıların başlarını modern bir resimde görebileceğimiz şekliyle soyut bir forma dönüştürür. Yitip giden zamanı ve kültürel birikimi kutsar Turgut Zaim.
TURGUT ZAİM
St. Joseph’i bitirdikten sonra Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi. İ. Çallı’nın atölyesinde çalıştı. F. Duran’nın Atölyesine bir dönem devam etti. 1930’lu yılların ortalarında Ankara’ya yerleşti.
Turgut Zaim’in resmi, getirdiği yeni ve kapsamlı içerik, buna bağlı biçim anlayışıyla, yakın dönem resim sanatımızda Batılı akım ve eğilimlerin paralelindeki gelişmelere bir karşı seçenek oluşturdu. Resimlerinde folklorik öğeler ön plana çıkardı, yöresel kaygıları şiirsel bir ifade çerçevesi içinde sundu.