KATALOG NOTLARI
Abidin Dino’nun bilinmezlikle dansı, onun en gizli yüzü. Hiçbir yerden, hiçbir nesneden doğmayan resimleri onun belki de en gizemli yönünü ortaya koyuyor. Bu ilginç kompozisyon da kıyaslanamaz ve karşılaştırılamaz şekilde sadece kendi varoluşuyla yaşayacak. Soyut, kendi renk değerleriyle işleyen bu ilginç resim, üretilirken keşfedilen açık gölgeler, geometrik ve belirsiz yüzey dağılımlarıyla müzikal bir ritm tutturuyor.
ABİDİN DİNO
İstanbul’da doğan Abidin Dino, çok küçük yaşta İsviçre ve Paris’e gitti. Uzun yıllar buralarda yaşadı. 1926’da İstanbul’a döndü ve bu sürede Robert Kolej’de okudu, daha sonra Babıalî’de yazar ve çizer olarak basın hayatına atıldı. İlk çalışmalarını, 1931’de Artist dergisinde, daha sonra pek çok dergi ve kitapta yayımlandı. 1934’te gittiği Sovyetler Birliği’nde tiyatro ve sinema çalışmaları yaptı.
Üç yıl boyunca Leningrad’da Eisentein ve Yutkevic’in yanında makyajdan dekora, rejiden senaryoya tüm yönleriyle sinema eğitimi aldı. Yutkevic’in yönettiği Madenciler filminde çalıştı. 1937’de 2. Dünya Savaşı nedeniyle Sovyetler Birliği tüm yabancı öğrencilerini geri gönderince Leningrad’dan ayrılmak zorunda kaldı. Türkiye’ye döndüğünde birkaç arkadaşıyla “D Grubu”nu, daha sonra da “Liman Grubu”nu kurdu.
Daha sonra Londra ve Paris’e gitti. Paris’te ressam ve dekoratör olarak çekim çalışmalarında bulundu. Pablo Picasso, Cocteau, Malraux gibi sanatın değişik dallarında sivrilmiş isimlerle dostluğunu geliştirdi.
1952’de kesin olarak Paris’e yerleşti. Değişik dönemlerde Fransa Plastik Sanatlar Birliği onur başkanlığı ve New York Dünya Sergisi sanat danışmanlığı yaptı. Yeryüzünün dört bir yanında açtığı sergilerin yanı sıra Fransızca ve Türkçe öyküler kaleme aldı. Resimleri düşünsel ve görsel temellere dayanır. Dönemsel çalışmalarını birbirine bağlayan şey de, bu düşünselliğin ve görselliğin sürekliliği ve kendiiçindeki organik ilişkisi olmuştur.