KATALOG NOTLARI
Sami Yetik’in “Mavi Vazoda Krizantemler” adlı resmi, resim sanatımız içinde natürmort resmi ile kurulan biçemsel bağlar için önemli bir örnek olarak karşımıza çıkar.
Sami Yetik
Sami Yetik, Harbiye’de tanıştığı Hoca Ali Rıza’dan resmi öğrendi ve sevdi. 1906 yılında girdiği Sanayî-i Nefîse’yi birincilikle bitirdi. Mahmud Şevket Paşa’nın özel izniyle, Fransa’ya gönderilen Sami Yetik, 1910-1912 yılları arasında Julian Akademisi’nde Jean-Paul Laurens Atölyesi’nde çalıştı. Burada klâsik resim ekolünün etkisinden kurtularak empresyonizme yöneldi. Yurda dönünce, Avrupa’da gördüğü yeniliklerin, Sanayî-i Nefîse programında yer almasını isteyen yazılar yazdı ve bunları Osmanlı Ressamlar Cemiyeti dergisinde yayınladı. 1917’de Enver Paşa’nın girişimiyle kurulan ve çağdaş sanatımızda “Şişli Atölyesi” olarak geçen sanatçılar topluluğunda yer aldı.
Türk Ressamlar Cemiyetinin kurucu üyelerinden olan Sami Yetik, Birinci Dünya Savaşı yıllarında Boğaz müstahkem mevkiinde görev yaparken, yakından izleme olanağı bulduğu savaş sahnelerini resimlerine taşıdı. Gazetelerde sanat üzerine makaleler yayınladı ve resim sanatımızın kaynak kitaplarından biri olan, ilk cildi ancak 1940’ta yayımlanabilen “Ressamlarımız” adlı kitabını kaleme aldı. Asker ressamların yetişmelerinde etkin görevler üstlenen Sami Yetik’in sanatında, savaş sahnelerinin büyük bir rolü vardır. En çok sevdiği konulardan biri, genellikle büyük boyutlu tuvallerde anlattığı Kurtuluş Savaşı’dır. Bunun dışında; peyzaj, natürmort ve portre de çalışmıştır.