KATALOG NOTLARI
Dr. S. A. Koleksiyonu.
Askeri Rüşdiye ve Harbiye mezunu olan ve Harbiye’de kısa bir süre resim öğretmenliği yapan Halil Paşa, babası tarafından Paris’e gönderilerek GeÅLrôme ve Courtois atölyelerinde eğitim görür. 1889 ve 1900 yıllarında Paris Evrensel Sergisi’ne katılan Halil Paşa’nın 1900 sergisinde “Madam X” adlı tablosuyla ödül kazandığı bilinir. Paris dönüşü Müze-i Hümayun’un müdür yardımcılığına atanan sanatçı, 1917 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi’nde hoca olur.
Halil Paşa, II. Meşrutiyet sonrasında Mısır Hıdivi Halim Paşa’nın konuğu olarak Mısır’a gider. Burada Nil Nehri çevresinde yapmış olduğu gezilerde, tıpkı Empresyonist ressamların yaptıkları gibi gölge-ışık değişimlerini inceler ve İstanbul’a empresyonist eğilimler gösteren çok sayıda manzara resmi ile döner.
Halil Paşa, Mısır’da başlamış olduğu empresyonist eğilimini İstanbul’a dönüşünde de sürdürür. Çengelköy, Arnavutköy, Bostancı, Pendik gibi semtlerde, günün değişik saatlerinde ışığın farklı etkilerle yansıdığı resimler yapar. Bu nedenle “Boğaziçi Ressamı” olarak da anılan Halil Paşa’nın empresyonist eğilimlerini sürdürmesi, 1914 yılında
Paris’ten izlenimci bir paletle dönen 1914 Kuşağı yada Callı Kuşağı’nın aralarına katılmasıyla da yakından ilişkilidir. Tarihi yarımadayı, Haliç’i, yelkenlileri kızgın bir yaz güneşinin altında ışığa bulayan bu küçük “mücevher” peyzaj, sanatçının izlenimci bir renk paleti ile ulaşabildiği seviyeyi gösteren çok özel bir resim.